Emnefelt:
Den vonde sannhet om faglig dyktighet og markedsføring?😭
Å drøfte Ibsens påvirkning på dramaturgiske sceneproduksjoner i samtid i et eksistensielt perspektiv? *pust* 🤣 Det gjør deg ikke automatisk til en dyktig, skriftlig markedsfører av bedriften din.
Å kunne skrive godt og være dyktig faglig, gjør ikke automatisk at du selger, eller at du treffer riktig kunde.
Og akkurat det der kan være skikkelig frustrerende.
For folk som er langt dårligere enn deg til å skrive, og kanskje også dårligere faglig, kan ha større "suksess" enn deg på salg- og markedsføringsbiten. 🤮
Der. Jeg sa det. Ingen vits i å la elefanter vandre rundt i et rom uten tilsyn.🤣
Det er skikkelig dritt, og jeg skjønner at du er frustrert. Nettopp derfor vil jeg hjelpe deg som er knallgod faglig og er god til å skrive fra før til å bli bedre på skriftlig markedsføring.
For hvor godt du lykkes med skriftlig markedsføring, handler mest om hvor god du er i skriftlig markedsføring. Enkelt og greit.
Skriftlig markedsføring er en egen disiplin, og på samme måte som novelle og artikkel var noe du måtte lære... Det er svært få som har medfødte evner i skriftlig markedsføring. Det må læres.
Men hva da?
🔥Skrivetekniske ferdigheter innen skriftlig markedsføring
Du må vite BÅDE hvordan og hva du skal skrive for å bli det selvsagte valget for kunden du ønsker deg. Du må forstå de ulike "sjangrene" du skriver i, for å skrive godt i dem. Du må kunne spillereglene for å vinne spillet, so to speak.
🔥Kunnskap om målgruppe og deres preferanser
Når du kjenner målgruppen godt, er det lettere for deg å skrive til dem. Når du vet hvordan du skal presentere budskapet for å nå gjennom, når du gjennom. Da får du mer relevant engasjement, og flere kunder som virkelig trives.
🔥Villighet til å støte fra deg de som er feil
På samme måte som du effektivt kan støte fra deg enkelte burgerspisere ved å kaste på sylteagurk, finnes det sylteagurker i markedsføringens verden. Sylteagurker som gjør at du slipper å jobbe med kunder som sliter deg ut og kunder som krever andre ting enn det du ønsker å tilby. Leve sylteagurken, so to speak. Den er essensiell for din trivsel som businesseier.
Å vite hvem du skriver til, handler om å vite om vedkommende foretrekker å skrive brokkoli eller broccoli. Eller om vedkommende liker brokkoli i det hele tatt. Om kunden din tåler at du slenger inn et trøndersk smilefjæs, eller om du burde skrive emoji.
Slike detaljer kan du grave deg så dypt ned i at du ender i Katmandu.
Men hva handler tekst i business mest om?
Tekst i business handler aller mest om å ta hensyn til den du er, og den den andre er. Relasjonen du ønsker å bygge. Se på hvordan det samspillet fungerer, og hvordan du kan påvirke relasjonen. Og hvordan i all verden du får dette inn i en tekst som skal selge for businessen din.
DETTE er det jeg gjør. Jeg jobber med tekst for å treffe den kunden som digger deg. For å gi deg mer relevant engasjement, flere riktige leads og en hverdag der du får jobbe med kunder som GIR deg energi. (Og mer penger på konto).
Og hvis Janteloven ser bort litt, kan jeg si at dette er noe jeg er skikkelig god på. 🤣
På eventet Tekstmagiker Live i Oslo skal vi jobbe med teksten i business. Fordi skriftlig markedsføring er en veldig viktig brikke i din suksess.
Den sniker seg inn i alt av sosiale medier, alt av budskap, e-poster som denne, videomanus, salgssider, nettsider, e-poster til samarbeidspartnere, tilbudsbrev osvosv. Den er all over. Og hvis den ikke funker all over, blir det et problem.
Hva skal vi gjøre på Tekstmagiker Live?
Vi skal jobbe med teksten i businessen din. Slik at den gir deg mer business, mer riktige kunder og mer trivsel.
Oppsettet av programmet til Tekstmagiker live er egentlig en stilstudie i heurestikk, filosofiens "læren om læringsmetoder": Det handler om å gjøre læringen variert, slik at du husker mest mulig fra helgen:
🔥 Caseoppgave
🔥 Konkrete oppgaver
🔥 "Tavleundervisning" og foredrag
🔥 Refleksjoner og diskusjoner
🔥 Gjesteforeleser Kristine Harket. (Stikkord: Å lage reels der budskapet ikke drukner i ellevill dans og dårlig lipsync)
Variasjon og bruk av flere sanser = du lærer mer. Bruk av konkurranseinstinkt = genialt for læring. Og når du i tillegg har det gøy underveis? Da lagres informasjonen mye bedre i hjernen din.
Altså, da mener jeg ikke sånn "barnehage"-nivå på gøy. Men jeg lover noen latterkramper underveis i helga.
Hvis du er en av dem som er god, både til å skrive og i faget ditt, kan Tekstmagiker Live være det du trenger for å oppgradere den skrifltige markedsføringen din.
Trykk deg inn her for å lese om Tekstmagiker Live i Oslo 10. og 11. september.
Stor skriveklem fra Kristin
PS: Påmeldingsfristen til Tekstmagiker Live går ut 18. august. Så hvis du vil være med, må du melde deg på før det.
PS 2: Dette er en mail bygget rundt 5 random ord gitt fra følgerne mine. Finner du ordene?