5 grunner til å ha en målgruppe

målgruppe Nov 30, 2021

Du har hørt at du må ha en målgruppe i businessen din. Selv om du utsetter det og ikke har lyst til å ta den "tunge" jobben. Kanskje leter du febrilsk etter grunner for å slippe? 

Det får du ikke her, men her er noen mulige grunner til at det føles blytungt å ha en målgruppe: 

  • Du har mest lyst til å slippe å ha en målgruppe. Det virker mer behagelig. 
  • Du klarer ikke å velge noen, fordi det betyr å velge bort andre. Du vil helst snakke til alle, uten noe form for friksjon. 
  • Du synes det høres så lite morsomt ut, og tror du vil miste kunder på å gjøre det.
  • Du leter internett rundt etter noen som gir deg tillatelse til å slippe. På tross av at de aller fleste med over snittet suksess har en, kan jo du være unntaket. Eller?

Vel, alle disse grunnene er dårlige unnskyldninger. Og dette er meg, innom for å fortelle deg at du må ha en målgruppe. Og la meg fortelle deg 5 grunner til hvorfor.



Å ha en målgruppe betyr å velge favorittene dine

Når du sender julekort, er det ikke tilfeldig hvem som får dem, eller hvor du sender dem. Du sender det til de du vil skal høre fra deg og folk du liker, fortrinnsvis på en adresse de befinner seg på.

Sånn bør det være med innholdet ditt på nettsiden, sosiale medier og e-post også. Det er noen du har mer lyst til at skal lese det enn andre. Og du skriver til de som er på plattformen du publiserer på, om du ikke er total idiot.

Så hvis du driver en business, er det smart å lukeparkere budskapet og salgsbudskapet ditt blant folk som liker å lese det du skriver, befinner seg der du publiserer OG kan bli en potensiell kunde. Ellers blir det vanskelig å tjene penger.

Dette er ikke snakk om utestenging på barneskolen, eller å være slem med noen. Dette er snakk om å sette smarte begrensninger for din egen business. For du kan ikke serve alle. Da blir du både utslitt og fortvila. Og mest sannsynlig blakk.

Du skal ikke farte rundt på leting og får ikke kjøpt en målgruppe på tilbudsstativet på HM. Du bestemmer den 100% selv. 



Å ha en målgruppe betyr å velge retning og å velge bort trøbbel

Du er ikke FN. Du kan derfor velge å holde deg vekk fra de som ikke vil ha fred med deg. Du kan trekke deg bort fra åpenbare konfliktområder, slippe betente diskusjoner og snu ryggen til ting som ikke løser seg.

Du slipper å utvikle businessen din i sprikende retninger fordi *noen* mener du burde det. Du kan utvikle businessen din i den retningen du og målgruppa di synes er fornuftig. Hvis noen ber deg om å hoppe, sjekker du om de er noen du bør høre på før du hopper på deg brokk.

 

Å ha en målgruppe betyr at du kan styre businessen din smart

 

Å ha en målgruppe betyr at du kan sortere hva du skal drive med og ikke. Det gjør det langt lettere å sortere nye ideer på et godt grunnlag. Vil denne ideen passe til målgruppa mi? Er det penger å hente i dette grepet? Er dette smart eller bare ellevilt idiotisk?

Det er de tingene som både du og målgruppa liker som har livets rett, ikke alt annet. Derfor blir det mye lettere å drive for deg.


Å ha en målgruppe betyr at du vet hvem du er som business

 Å være menneske betyr å være 150 forskjellige variasjoner av samme person. Isj. Fordi du er ikke den samme når du svarer på spørsmål fra ungene dine og snakker med venninnen din.

Og sjansen for at du snakker forskjellig til kunder i målgruppa og hattifnatter utenfor? Den er stor. Jo flere folk utenfor målgruppen du snakker til på jevnlig basis, jo mer uklar fremstår du for målgruppen din.

Ved å vite hvem du snakker til, vet du også hvilken versjon av "deg selv" du bør bruke i business. Og klarer å være konsekvent med denne versjonen. Fordi den du snakker til endrer seg ikke fra dag til dag.

 

Å ha en målgruppe gjør deg tydelig

  Å ha en målgruppe gjør deg til en tydelig stemme for målgruppa di. De kjenner igjen deg og hva du er opptatt av, hvilke verdier du har og hvordan du prater til dem. 

Det gjør at de stoler på deg og liker deg, og gjør det lettere for dem å konvertere til kunder.

Og da spiller det egentlig liten rolle hva alle utenfor måtte mene om den saken.


Du bør ha en målgruppe. Og du bør snakke til denne personen i alt du gjør. Du skulle kanskje ønske det var en enklere løsning på denne saken. Men det er ingen grunn til at du skulle være den eneste i verden der en målgruppe ikke vil gjøre arbeidshverdagen din enklere og resultatene dine bedre og mer forutsigbare.

Etter at du har tatt den jobben du har utsatt med å faktisk definere den målgruppa.

Send meg gjerne en DM på Instagram, og fortell meg hva du tenker om målgruppe og målgruppejobbing.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Cras sed sapien quam. Sed dapibus est id enim facilisis, at posuere turpis adipiscing. Quisque sit amet dui dui.
Call To Action

Stay connected with news and updates!

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.
Don't worry, your information will not be shared.

We hate SPAM. We will never sell your information, for any reason.